سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اپلیکیشن چیست

تاریخچه اپلیکیشن

اپلیکیشن های تلفن همراه که به اختصار به آن ها اپ می گوییم برنامه هایی کامپیوتری هستند که توسط برنامه نویسان برای اجرا در گوشی های تلفن و آیپد ها و …نوشته می شوند. هر یک از این اپلیکیشن ها عملکرد های مخصوص به خود را دارند. به طور مثال بعضی از آن ها به عنوان ماشین حساب و یا برای ارسال پیام استفاده می شوند.
در ابتدای ظهور اپلیکیشن های موبایل، به دلیل محدودیت های موجود در سخت افزارهای گوشی های تلفن همراه، اپلیکیشن ها نمی توانستند چند کار را به طور هم زمان انجام دهند که بعد ها با پیشرفت تکنولوژی این مشکل نیز برطرف شد.
در ابتدا پورت کردن برنامه های کامپیوتری برای گوشی های تلفن همراه یکی از راحت ترین راه ها برای ایجاد اپلیکیشن های موبایل بود که بعدها با قوی تر شدن گوشی های موبایل از نظر سخت افزاری دیگر این روش توسط برنامه نویسان اجرا نشد.
اولین اپلیکیشن های موبایل Psion نام داشتند که در اوایل دهه 90 میلادی توسط کامپیوترهای قابل حمل عرضه شدند و سیستم عامل 16 بیتی EPOC بر رو آن ها نصب بود که این امکان را برای برنامه نویسان فراهم کرده بود تا برنامه های صفحه گسترده (مثل اکسل)، برنامه های واژه پرداز (شبیه ورد امروزی) و برنامه دفترچه خاطرات را ایجاد کرده و بر روی این دستگاه قرار دهند.
مدتی بعد همین دستگاه با سیستم عامل 32بیتی و ارتقا رم تا 2 مگابایت منتشر شد و نکته جالب سیستم عامل EPOC این است که امکان طراحی توسط کاربران معمولی را نیز فراهم کرد بدین ترتیب راه برای ساخت و گسترش اپ های موبایل هموار شد.

امروزه بسیاری از شرکت های نوپا و استارت آپ ها، منحصرا و یا تا حد زیادی بر روی یک اپلیکیشن متمرکز هستند. به همین دلیل بودجه لازم برای طراحی و چگونگی و کیفیت پیاده سازی نرم افزار برای آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین، سازمان ها و افراد زیادی وجود دارد که با توجه به تغییر الگوی رفتار مشتریان خود و تمایل آن‌ها به استفاده از برنامه‌های موبایلی، قصد دارند خدمات خود را از طریقاپلیکیشن نیز ارائه دهند. با توجه به موارد گفته شده، در ادامه قصد داریم به بررسی معیارها و عواملی بپردازیم که در هزینه ساخت اپلیکیشن موثر هستند.

 

اپلیکیشن چیست؟

در دنیای امروزه با توجه به رشد تکنولوژی و ابزارها، برای آن که بتوانیم کارهای روزمره خود را آسان تر ، دقیق تر و به بهترین شکل ممکن انجام دهیم با تعداد انبوهی از نرم افزارها و برنامه هایی مواجه می شویم که به ما در بهبود کیفیت زندگی کمک می کنند.
به طور مثال ممکن است شما بخواهید در داخل منزل نقل و انتقالات بانکی خود را انجام دهید، برای این منظور باید از اپلیکیشن های مخصوص استفاده کنید و یا ممکن است بخواهید به موزیک گوش بدهید که برای اینکار نیز باید از اپلیکیشن Musice player استفاده کنید.
پس به طور کلی می توان گفت اپلیکیشن ها نوعی از نرم افزارها و برنامه های کامپیوتری هستند که ارتباط مستقیمی با پردازنده های سیستم عامل گوشی های هوشمند شما برقرار می کنند. تمام نرم افزارهای کامپیوتری به جز نرم افزارهای سیستم عامل و زبان های برنامه نویسی، که ما روزانه از آن ها استفاده می کنیم جزوه اپلیکیشن ها به شمار می آیند که برای استفاده نهایی کاربران طراحی شده اند.

 

چگونه می توان هزینه های ساخت اپلیکیشن را تخمین زد؟

در خصوص طراحی اپلیکیشن تلفن همراه یکی از مواردی که برای متقاضیان از اهمیت زیادی برخوردار است موضوع هزینه تمام شده ساخت اپلیکیشن است. به طور کلی هزینه ساخت اپلیکیشن به عوامل زیادی بستگی دارد. قیمت طراحی اپلیکیشن برای شرکت کوچک و استارت آپ با شرکت‌های بزرگ و شرکت هایی مانند اینستاگرام که منحصرا خدمات خود از طریق برنامه‌های نرم افزاری ارائه می دهند، با هم متفاوت است. اما به طور کلی موارد زیر در تخمین قیمت طراحی اپلیکیشن تاثیرگذار هستند:

  • ویژگی‌ها و قابلیت های اپلیکیشن
  • نوع و پیچیدگی پایگاه داده مورد نیاز برای اپلیکیشن
  • نوع محتوا

چه عواملی در قیمت گذاری ساخت اپلیکشن موثر است؟

 

  • هزینه طراحی برنامه؛ طراحی به معنای ایجاد یک طرح و یا نحوه تعامل با کاربران است. یک نقل قول از استیو جابز معروف شده است که می گوید طراحی فقط شکل ظاهری و احساسی نیست، طراحی نحوه کارکرد محصول است. در طراحی و توسعه برنامه های تلفن همراه باید جنبه هایی مانند طراحی بصری، رابط های کاربری و تجربه کاربر، نماد، علامت تجاری و غیره در نظر گرفته شود.
  • برای ساخت برنامه مورد نظر خود می توانید از قالب های آماده و یا نرم افزارهای اپلیکیشن ساز نیز استفاده کنید. اما بهتر است که با توجه به شناخت خود از بازار و مشتریانتان جهت ساخت اپلیکیشن اقدام کنید

قیمت طراحی اپلیکیشن